اهمیت طراحی فرودگاه!!! ویرگول | memarinavaz
علاوه بر ترمینالها، فرودگاه دبی دارای صالونهای VIP، فروشگاهها، رستورانها، مراکز خرید و امکانات دیگر نیز است. این امکانات به شکلی منسجم و منظم در سطح فرودگاه قرار گرفتهاند و توجه به جزئیات و طراحی زیبا دارند. همچنین، فرودگاه دبی به شکلی مداوم در حال توسعه است و پروژههایی مانند ترمینال ۴ و ترمینال ۵ در دست اجرا هستند.
در فرودگاههای کوچکتر منطقه ای، تنها یک الگوی ترمینال با پایههای طولی وجود دارد که به طور موازی در راستای باند اصلی قرار می گیرند. تغییر در نقشه آرایش ترمینالهای فرودگاه طبق برنامهریزی صورت میگیرد. نواحی اصلی تردد (از قبيل کریدورهای گیت) نیازمند توجه بیشتر برای تغییرات نسبت به نواحی دیگر میباشند. BAA تمهیدات تغییرات درازمدت را با تواتقاتی با سازندگان فراهم میسازد تا اطمینان دهد که تغييرات اجزاء مختلف در آینده میسر است.
به طور کلی تاثیر اقلیم بر فرودگاه را میتوان از دو منظر مورد بررسی قرار داد:
اصلاح برای تطبیق با هرگونه افزایش در رفت و آمد نیز باید بدون تغییرات بنیادی و هزینهبر در ترمینال اصلی، میسر شود. میانگین شمار افرادی که هر مسافر را همراهی میکنند، میانگین تعداد لوازم هر مسافر، تعداد بازدیدکنندگان از فرودگاه (بدون ارتباط با مسافران و کارکنان). در ﻓﺮودﮔﺎه هاﯾﯽ ﮐﻪ ﺣﺠﻢ ﺑﺎر ﻫﻮاﯾﯽ ﻧﺴﺒﺘﺎً ﮐﻢ و ﻏﺎﻟﺒﺎً ﺗﻮﺳﻂ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﻫﺎي ﻣﺴﺎﻓﺮي ﺣﻤﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد، ﻧﯿﺎزي ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺖ ﺗﻮﻗﻒگاه ﻣﺠﺰا ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ ﺑﺎر ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در ﺻﻮرت ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ ﺑﺎري، ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻣﺤﻞ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن اﯾﻦ ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ، در ﻧﺰدﯾﮑﯽ ﺗﻮﻗﻒﮔﺎه ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ ﻣﺴﺎﻓﺮي ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﺪاﻗﻞ ﮐﺮدن ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻧﻘﻞ و اﻧﺘﻘﺎل ﺑﺎر ﺑﺎﺷﺪ. ﺧﺪﻣﺖ رﺳﺎﻧﯽ و ﺗﻌﻤﯿﺮ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ در ﻓﺮودﮔﺎه ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﮕﺎه اﺻﻠﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﯾﯽ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻤﻠﯿﺎت ﺗﻌﻤﯿﺮاﺗﯽ ﻣﺨﺘﺼﺮ و ﺟﺰﺋﯽ است ﮐﻪ اﻏﻠﺐ در ﻫﻤﺎن ﺗﻮﻗﻒﮔﺎه ﻫﺎي ﺑﻬﺮه ﺑﺮداري اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﺷﻮد. اﻣﺎ ﺗﻌﻤﯿﺮات اﺳﺎﺳﯽ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﻫﺎ، ﻏﺎﻟﺒﺎً در ﻓﺮودﮔﺎﻫﯽ اﻧﺠـﺎم ﻣﯿﺸﻮد ﮐﻪ ﭘﺎﯾﮕﺎه اﺻﻠﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﯾﯽ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ اﺳﺖ و ﻣﺤﻞ آن ﻧﯿﺰ ﺗﻮﻗﻔﮕﺎه ﺗﻌﻤﯿﺮات ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
تأسیسات ترمینال فرودگاه
محوطه اﻧﺘﻈﺎر ﭘﺮواز ﻣﺤﻠﯽ اﺳﺖ ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ ﭘﺮواز ﮐﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﺑﻪ دﻻﯾﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺷﻐﺎل ﺑﻮدن ﺑﺎﻧﺪ، ﻋﺪم ﺻﺪور ﻣﺠﻮز ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺮج ﻣﺮاﻗﺒﺖ، ﻧﺎﭼﺎر اﺳﺖ در آن ﻣﺤﻞ ﺗﻮﻗﻒ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺗﺎ اﻣﮑﺎن ﭘﺮواز ﺑﺮاي آن ﻓﺮاﻫﻢ ﮔﺮدد. مسافران شغلی معمولا با تجربه تر هستند و غالبا از خدمات پایانه مسافری كه در اختیار عموم است استفاده بیشتری می كنند. – مسافران خروجی مسافرانی هستند که از یک فرود گاه با هدف عزیمت از راه هوایی استفاده می کنند. تاثیرات اقلیم بر بخش زمینی همان ملاحظات اقلیمی هر منطقه از کشور میباشد که بر روی ساختمانهای بخش زمینی تاثیرگذار است. البته در سایت ما پلان فرودگاه نقشه طرح پروژه فرودگاه و همچنین نمونه موردی فرودگاه نیز وجود دارد.
۲- تاثیرات اقلیم بر بخش هوایی
طرح کاربری زمین باید بر پایه مسئله آلودگی صوتی ناشی از عملیات هواپیماها در فرودگاه برنامه جدول ریزفضاهای فرودگاه ریزی شود. بدون در نظر گرفتن مبانی نظری و ضوابط طراحی فرودگاه يعني پايانه مسافري فاقد هر گونه بيشينه اي است . توقف هواپیما به صورت موازی، راحتترین مانور را برای ورود و خروج هواپیما فراهم میآورد و دیگر نیازی به بکسل کردن نیست؛ از آنجاکه فضای زیادی را اشغال میکند، هنگام ورود و خروج یک هواپیما، فعالیت در محل هواپیماهای مجاور محدود میشود.
- نرخ افزایش طول باند در درجه حرارت های بالا بیشتر از نرخ افزایش در درجه حرارت های پایین تر است.
- «فرودگاه به محدوده مکانی – فضایی اتلاق می شود که برای برقرار کردن ارتباط هوایی بین نقاط مختلف بکار می رود (نشریه ۱۹۷ برنامه و بودجه / ۱۳۷۹).
- در زمانهایی که هواپیماها، مستقیما از مسیر حرکت به محل خود میروند و از آن خارج میشوند (مانند توقف دماغه به داخل به صورت قطری) و توقف دماغه به خارج قطر، نیازی به بکسل کردن هواپیما نیست.
- هندسه آنها دارای هماهنگی بین بازوهای قسمت گیت و ارتفاع و موقعیت درهای هواپیما است .
- این پروژه دارای نماهای با کیفیت و قابل اجرا و همچنین برش سرتاسری می باشد که اختلاف ارتفاع سایت را به خوبی نشان می دهد.